
Dióhéjban úgy lehetne összefoglalni, hogy egy szerelmi
háromszög történetét írja le. Egy házaspár és egy nő a főszereplők. Az író nem
annyira magukat az eseményeket fejtegeti, egészen úgy ír róluk, mintha az adott
helyzetben természetesek, és magától értetődők lettek volna a szereplők tettei.
Sokkal inkább a gondolati háttérrel foglalkozik, hogy mi is vezet pontosan
azokhoz a bizonyos helyzetekhez, amiket a szereplők átélnek a regényben. Ettől
pedig egy élesen kirajzolódó társadalomkritika is megjelenik a könyvben.
A teljes kötet igazából öt fejezetből áll, de ebből valójában
három hosszú fejezet képvisel három nagy egységet. Ezeket a három főszereplő
felváltva meséli el. Valójában ugyanazt a történetet olvashatjuk három
különböző szemszögből, de azért mindegyikben van újdonság, valami olyasmi a
saját érzéseiből vagy életéből, amit a másik nem tud elmondani. Az esetleg újra
megjelenő helyzetekben többnyire az derül ki, hogy mennyire különbözőképpen is
látták az adott szereplők, holott talán azt hitték, hogy ismerik a másik
gondolatait. Érdekesség, hogy nem szerepelnek nevek, és valahogy ez nem is hagy
maga után hiányérzetet.
A jelenetek a múltban játszódnak, öt évvel ezelőtt, és nagyon
kevés, ráadásul sokáig igen zavaros leírást lehet csak találni a jelen
eseményeiről. Igazán pontosan csak a könyv végén tisztul le, hogy mi is történt
valójában, addig csak kaotikus utalgatások vannak rá. A helyszín Budapest.
Az első fejezetben a szerető nő kezdi el mesélni a
történetet, és egy nagyon érdekes, mesés metaforán keresztül ír le mindent. Királylányokkal,
hercegekkel, sárkányokkal, ahogy azt megszokhattuk leginkább a népmesékben,
mégis tökéletesen érthető, hogy mi is rejlik ez a fajta elbeszélés mögött. Itt
kiderül nagyjából, hogy alapvetően mi is történt, hogyan ismerkedett össze
ezzel a házas férfival, és lett a szeretője. Persze főleg a maga érzelmi
vonalát követve végig, ahogy minden másik szereplő is a későbbiekben. Bár
nagyon érdekes ez a fajta történetmesélés, de a végére azért kicsit fárasztóvá
válik. Azt gondolom, pont elég volt belőle annyi, ameddig ez a fejezet tartott,
és én mondjuk az összes közül ezt kedveltem a legkevésbé.
A következő nagy egységben jön a férj leírása. Mivel egy
férfi íróról beszélünk, ezért önmagában is egyértelműnek tűnik, hogy ő maga
ebbe a gondolatmenetbe tudott beilleszkedni a legjobban. A könyvnek ez a legzavarosabb
egysége, a legtöbb gondolatfutatással és kitérővel. Itt jelenik meg a
társadalomkritika is, amivel kapcsolatban az a furcsaság, hogy úgy tűnik, hogy
inkább a társadalomkritikában van elbújtatva a cselekmény, és nem fordítva,
mint ahogy az általában szokott történni. Háy
valami hihetetlen éleslátással és tájékozottsággal, különösebb kertelés nélkül
írja le a gondolatait, amik persze itt a főszereplő férfi gondolataiként
jelennek meg. Rendkívül szarkasztikus szemmel figyeli a világot, és nagyon jó
meglátásai vannak. Sokszor ír E/2.-ben, ami egy nagyon különleges módja a
véleménykifejtésnek, mivel az olvasó furcsán a sajátjának is érezheti a
gondolatokat. Talán pont emiatt a vélemény áradat miatt válik kicsit
összefüggéstelenné és zavarossá a történet, mindazonáltal én ezt a részletet
kedveltem a legjobban. Egyébként is nagyon szeretem a szarkasztikus stílust, és
a regénynek ebben a szakaszában az író ezt valami mesteri szintre emelte.
Az utolsó nagyobb egység a feleségé, aki lényegesen
összeszedettebben, lineárisabban meséli el a történetet, mint a korábbi két
szereplő. Valójában a férj által furcsa, és egymás mellé dobált gondolatok
sokasága itt áll össze úgy igazán egy történetté. Letisztultan fogalmaz, amitől
valódi elbeszélés jelleget ölt a cselekmény, a korábbi metaforikus és
gondolatfuttatásos egységekkel ellentétben. A legérdekesebb, hogy két különböző
szemszög után még ezt a harmadikat is könnyedén be tudja fogadni az olvasó.
Valahol minden szereplő indíttatásai és érzései megérthetőek, talán még
jogosnak is nevezhetőek. Mindegyikükben van valami, amivel szimpátiát tudnak kiváltani.
Bár ez itt erősen szubjektív. Én még nem keveredtem hasonló helyzetbe, ezért
nagyjából minden szereplővel egyformán együtt tudtam érezni. Viszont, hogy ha
valaki már esetleg volt olyan helyzetben, mint bármelyik a felsorakoztatott
három fő karakter közül, akkor jobban bele tudja élni magát az adott szereplő
helyzetébe, és ez által valószínűleg ő lesz számára a legszimpatikusabb.
A múltban játszódó események, hogy hogyan keletkezett egy ilyen
szerelmi háromszög, az igazából nem képez titkot, mert nem annyira a valódi
történéseken van a hangsúly, hanem sokkal inkább azok érzelmi és gondolati
hátterén. A magyarázatot keresve a szereplők mindig visszanyúlnak a régmúltba
is, kiderül mindenkinek a családi háttere, az okok a helyükre kerülnek idővel,
és kikerekedik egy tömör történetnek az érzelmileg nagyon komoly és szövevényes
háttere. A jelen cselekménye nagyon rövid, sokáig teljesen kaotikusan elmesélt,
viszont ettől rendkívül izgalmas is. A könyv vége egészen elképesztő
fordulattal zárul, ami szintén nem annyira magukat a lineárisan zajló
eseményeket rúgja fel, hanem sokkal inkább érzelmileg nevezhető fontosnak.
Engem teljesen magával ragadott a könyv. Háy Jánosnak elképesztő a stílusa, teljesen le tudja taglózni az
olvasót. Kemény és konkrét véleménye van mindenről, és tiszteletreméltónak
gondolom, hogy ezeket kerekperec ki is meri mondani, még akkor is, ha eköré
nagyon ügyesen és pontosan felépített egy abszolút realisztikus történetet is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése